Vinteren er kommet til Danmark og det kan hurtigt mærkes. Mange danskere, navnligt mænd, kæmper hvert år en hård kamp imod vinterkulden der hurtigt kan tvinge selv en stærk mand i knæ. Og netop når det kommer til sundhed, er der mange myter, der gør det svært at vide, hvad der er fakta og hvad der er fiktion. Så hvis du gerne vil undgå at tilbringe unødvendigt meget tid under dynen med en pakke Kleenex, så kommer der her tre tips til at holde dig sund igennem vinteren.

1: Drop junkfooden og sodavanden – julen er på vej

Det første man bør gøre, hvis man gerne vil gøre noget godt for sin sundhed i vinterhalvåret, er at holde sig ekstra langt fra både junkfood og sodavand. Grunden til dette giver næsten sig selv, men der er dog ekstra grunde til, hvorfor det er ekstra vigtigt at gøre i vinterhalvåret.

For det første så er vinterhalvåret det tidspunkt af året, hvor vi lever mest usundt og det skyldes ikke mindst, at der både er julefrokoster og en nytårsfest, der trækker godt op i det samlede regnskab. Julen er både fuld af fed mad og ikke mindst både alkohol, slik og chokolade i rigelige mængder.

Derudover så er der ikke mange vitaminer og mineraler i hverken junkfood, såsom burgere og pizzaer, eller i traditionel dansk julemad og særligt om vinteren er der mange danskere, der kommer til at lade af vitaminunderskud blandt andet på grund af mindre sollys, hvilket er en medvirkende faktor for at svække immunforsvaret. Dette gør samtidig at man har større sandsynlighed for at blive smittet med infektioner herunder både feber og influenza.

Hvis man gerne vil undgå dette, kan man foruden at droppe junkfooden, overveje at supplere sin kost med blandt andet kosttilskud eller ekstra vitaminer for på den måde at holde immunforsvaret oppe i højeste gear. Hvis du selv leder efter ekstra vitaminer kan du finde det her.

2: Øg din forbrænding og din sundhed med en ekstra kop kaffe

Det næste man kan gøre hvis man gerne vil holde sundheden oppe er at øge sin forbrænding. Og selvom det kan være svært for de fleste at lægge både junkfooden og colaen på hylden, så er der grund til at ånde lettet op, for hvis man virkelig ønsker at holde forbrændingen oppe, i tiden op til jul, så er det en god ide at skænke sig selv en ekstra kop kaffe.

De fleste er sikkert allerede bekendt med at kaffe på den lange bane har en præventiv effekt på både kræft og ikke mindst Parkinson, men derudover, så kan et øget indtag af kaffe også have en positiv indvirkning på vores forbrænding og dermed også vores samlede sundhed.

En kop stærk kaffe virker nemlig stimulerende på centralnervesystemet og påvirker kredsløbet, så både pulsen og blodtrykket stiger. Det samme gør fedtforbrændingen. Denne øgede forbrænding er dermed også medvirkende til at styrke immunforsvaret. Dette sker fordi kaffe har en positiv effekt på vores tarmflora som er en afgørende del af vores fordøjelsessystem og siden 80% af kroppens immunforsvar sidder i mave-tarmregionen, har vores mave stor betydning for vores samlede sundhed.  Hvis du ønsker mere information om, hvilken kaffe der passer bedst til dig og din krop, finder du det her.

3: Dyrk ekstra motion og få masser af frisk luft

En tredje ting man bør gøre hvis man gerne vil holde sig sund om vinteren er at dyrke motion – og gerne udenfor. Motion er vigtigt både for fedtforbrændingen men ikke mindst humøret, for når vi motionerer producerer hjernen en lang række endorfiner, som får os til at føle os lykkelige og denne kombination af fysisk aktivitet og øget følelse af lykke er både med til at mindske sandsynligheden for at blive syg, samt at komme til at lide af enten vintertristhed eller vinterdepression. Hvis man både vil i form og ikke mindst øge sandsynligheden for ikke at blive syg, så bør man faktisk motionere udenfor. Ved at gøre dette får man ekstra frisk luft og netop den kølige luft kombineret med det høje aktivitetsniveau hjælper kroppen til at kunne modstå kolde temperaturer og dermed mindsker man som nævnt risikoen for at blive syg.

Written by Christian Bo Nissen