Sådan bliver du iværksætter

 

Det er blevet mere populært at blive iværksætter. Et større fokus på emnet har gjort interessen for lige netop iværksætteri stor, og samtidigt har tv-programmer som ’Løvernes Hule’ på DR1 hjulpet mange med at få øjnene op og komme i gang med deres egen virksomhed. Men som ny indenfor iværksætteri kan der være mange fejl, man kommer til at begå. Heldigvis er der nogle ting, du allerede før kan være opmærksom på, så du slipper lettere igennem det.

 

Hav altid kunden i fokus

At være så vild med sit eget produkt, kan være en ekstremt god ting, da du så virkelig tror på projektet og er villig til at kæmpe for dens gennembrud. Men mange kan i den proces have for meget fokus på sit eget produkt og glemme, hvad der sker rundt om og derved miste fokusset på kunderne.

Kunderne bør altid prioriteres og sættes i første række. Glem derfor ikke dem og deres meninger lige meget i hvor høj grad du føler dit produkt eller service er det bedste.

 

Vær villig til vigtige ændringer og forbedringer

Det kan være svært for mange iværksættere at være villig til at ændre deres produkt, da de ser dette som deres baby, og de er derfor ekstremt knyttet til det. Selvom mange iværksættere er gør-det-selv mennesker og gerne vil have det efter deres hoved og følge den oprindelig tænkte plan, vil det ofte være nødvendigt at ændre i den tidligere forretningsmodel før, at du kan få succes.

Det er sjældent, at det er den oprindelig plan, der bliver den endelig plan – vær derfor forberedt på, at disse ændringer muligvis bliver nødvendige, og det ikke gør dit produkt eller forretningsplan dårligere, bare fordi du må tilpasse det til udviklingen, du møder undervejs i processen. Plan A, bliver nok til plan B, C eller D, men det er der intet i vejen med, tværtimod.

 

Husk at fordele opgaverne

Der vil altid være opgaver, som man foretrækker, og andre, man kun gør, fordi det er nødvendigt. Samtidigt vil der også være opgaver, man er ekstremt dygtig til, og andre hvor man sidder i timevis for at ende med et halvfærdigt resultat.

Men selvom man er iværksætter og måske lige er startet op, betyder det ikke, at du skal stå for alt selv. Både at stå for opsætning af ens website, marketing, IT, drift og salg kan være utroligt uoverskueligt. Det kan tage utroligt meget af din tid og kræfter at bakse med noget, du kan uddelegere til andre, som kan gøre det hurtigere og bedre. Husk derefter ikke have for mange hatte på og udvælg de områder, du vil stå for, og uddeleger de andre.

 

Vent ikke til dit produkt er færdigt

Der er ikke nogen grund til at vente til, at dit produkt er helt færdigt og perfekt, før du går i marken. For et produkt kan altid forbedres, og bliver du ved med at udskyde lanceringen, kan du spilde utrolig meget tid og mange penge, hvilket er farligt som ny og måske uerfaren iværksætter. Samtidigt er det netop, når produktet er ude hos kunderne, at du får noget input og ved præcist, hvad det er, kunderne vil have. Derudover kan man også hurtigt bliver overhalet af konkurrenterne, hvis man er for sløv til at få lanceret i god tid.

 

Hold øje med konkurrenterne

Det er vigtigt at huske konkurrenterne i processen af flere årsager. Først og fremmest kan du kan lære meget af dem og sørge for ikke at begå samme fejltagelser, som de tidligere har gjort. Du undgår herved at gå i de samme fælder som dem, hvilket kan spare dig for tid og penge. Derudover kan konkurrenterne også virke som en motivationsfaktor for dig, da du på den måde kan sigte efter noget, ved hvad du skal stile efter men også hvor du selv kan forbedre dit produkt. På den måde sørger du for, at du aldrig bare stiller dig tilfreds men i stedet hele tiden fornyer dig og forbedrer dig. Det er ekstremt vigtigt ikke at være forblændet af sit eget fantastiske produkt og have skyklapperne på – vær i stedet for fleksibel, sørg for at tilpasse dig til markedet og brug konkurrenterne til din egen fordel.

 

Læs også
Written by Christian Bo Nissen