5 nemme tips til iværksættere

 

Vi er i dag så privilegerede, at vi, hvis lysten og selvfølgelig talentet er der, har mulighed for at gøre og blive til lige det, vi finder mest interessant. Dette har de seneste år resulteret i en tendens med flere iværksættere.

 

 

Vælg dit felt med omhu

Hvis du har blod på tanden efter at begive dig ud på et iværksætter eventyr, er det vigtigt, du først lige slår koldt vand i blodet, og tænker dig grundigt om inden for hvilket felt, du gerne vil beskæftige dig med.

Det skal selvfølgelig omhandle et område, hvor du er dygtig, men også interessen bør spille en rigtig stor rolle i dit valg. Eftersom det er noget, der påkræver utrolig mange timer, nytter det ikke noget, hvis du er dygtig til det, men ikke rigtigt har interessen. Så brænder du hurtigt ud. Heldigvis hænger de to ting ofte sammen.

 

Undersøg tendenser i samfundet

I forlængelse af du skal vælge dit felt med omhu, bør du også have fingeren på pulsen i forhold til, hvad der rører sig ude i samfundet. Et godt eksempel er den teknologiske udvikling. Den har resulteret i, at online marketing i dag er en eksponentielt, vækstende branche.

Selvom du er virkelig god til et specifikt felt, og virkelig har interessen for det, nytter det ikke noget du satser stort på noget, der ikke har nogen interesse fra omverdenen. Det gælder om at være opmærksom på, hvilke områder der er fremtid i.

 

Vær koordineret

Mange mennesker går rundt med en masse gode ideer, men det der primært skiller fårene fra bukken, er hvorvidt man kan organisere sig og være koordineret samt have disciplin.

Tjek også  Lad os hylde de lokale ildsjæle!

Inden du for alvor går i gang med dit foretagende, betyder det blandt andet, at du bør sætte dig ind i det teoretiske aspekt af branchen. Det vil sige, at du skal foretage dig nogle undersøgelser i form af indsamling af primær data, der så senere skal udmønte sig i en samlet forretningsplan for din virksomhed.

Mange forsømmer dette stadie af iværksætteri, og du kan derfor differentiere dig fra dine konkurrenter ved at være disciplineret på dette her punkt. Det er blevet et endnu vigtigere felt nu hvor kunden blandt andet på grund af de sociale medier, har fået meget mere magt end de havde førhen.

 

Klæd dig efter erhvervet

Uanset om det lyder overfladisk, er det vigtigt, hvordan du klæder dig på arbejdet. Endnu mere nu hvor det ikke er så stringent som det var før i tiden. Her havde alle mere eller mindre et jakkesæt på arbejde.

Sådan er det ikke længere. En moderne iværksætter kan sagtens have fuldskæg og gå i lidt mere flippet tøj i form af lidt for store T-shirts, oprullede bukser og ’Vans Old Skool’. Det vigtigere er bare, at dit tøj afspejler, hvad det er du går og laver. Hvis du opererer i en kreativ industri skal du klæde dig på én måde, hvorimod du stadig bør være forholdsvis klassisk i dit tøjvalg, hvis du er mere corporate.

Mange iværksættere har en meget lille startkapital. Hvis du er en af dem, og du mangler penge til at købe det rigtige tøj, kan du eventuelt tage et kviklån og derved lynhurtigt få likviderne til at klæde dig ordentligt.

Tjek også  Lad os hylde de lokale ildsjæle!

 

Vær opsøgende

Mange iværksættere føler en vis forsigtighed i forhold til at tage kontakt til eventuelle interessenter. Det er dog den helt forkerte tilgang. Det er simpelthen altafgørende, du kommer udover stepperne og gør din omverden opmærksom på, du eksisterer. Det værste der kan ske er, at du får et nej, men du lærer du ligesom alt andet også af det.

Mulighederne for at være opsøgende er med den teknologiske udvikling blevet endnu bedre. De fleste oplysninger ligger klar til dig på internettet, og du har endda fora som LinkedIn og Graduateland, hvor du kan henvende din kontakt direkte mod de folk, der virkelig kan vise sig at betyde noget for din virksomhed.

 

Læs også
Written by Christian Bo Nissen